#Blogg100 dag 31 – Crowdfunding Ian Person och TIDAL

031. Idag dök det upp något som gjorde mig riktig glad…

Ian Person, en av gitarristerna i The Soundtrack of Our Lives och Union Carbide Productions (och lite annat) har dragit igång en Crowdfunding på Pledgemusic, för sitt kommande album, sitt första soloalbum! Hela upplägget är ganska enkelt man väljer någon av produkterna man vill ha på Ian’s sida, och blir projektet fullt ut finansierat dras pengarna och när skivan är klar får man ett paket på posten. Genialiskt!

Ian Person
Pre-order Ian Person’s new solo album through PledgeMusic and gain access to exclusive updates, content and merchandise.

 

Så nu har jag förbeställt en LP, med en mycket speciell hälsning från Ian till mig… b¤¤d

Idag har jag läst allt jag hittat om TIDAL, som jag även lärt mig betyder tidvatten och uttalas ”TAJDL”. Självklart är det massa kritiska röster om varför de kommer misslyckas, och att dessa artister bara vill tjäna mer pengar. Vaffan! liksom…

Jag har dock inte hittat några uppgifter om hur deras betalningsmodell ser ut, eller något annat som visar på hur de kan garantera att alla artister kommer få upp till tre gånger så mycket som från t.ex. Spotify. Några artiklar lyfter fram det faktum att det inte alls är streamingtjänsterna, utan deras skivbolag som betalar ut pengar till artister. Känns alltid bra att se att fler besitter denna insikt om hur det fungerar, det brukar vara en garant för att de även vet vad de pratar om förövrigt. Och som snabbreflektion kan man ju därför undra hur dessa artister som står bakom TIDAL kan ha missat denna detalj i sina uttalanden om hur bra denna nya tjänst kommer vara jämfört med alla tidigare…

”osignade” artister kan få ut sin musik på streamingtjänsterna via en aggregator, som t.ex. Record Union som jag är A&R på. I vårt fall får artisterna 85% alt. 92.5% av intäkterna, där ser jag vad vissa artister tjänar på Spotify. Därför är jag mycket intresserad av att se vad TIDAL kan ge, för jag kan informera de oinsatta att Spotify betalar bra. Så uppmaningen till alla signade artister, och artister som är på väg att bli signade, att anlita en bra advokat innan ni skriver på något. För det är inte Spotify’s fel att ni inte får några pengar som står i relation till hur mycket ni spelas där…

I mitt sökande efter relevant information om TIDAL ramlade jag på en grymt bra sammanfattning av den digitala musikens intåg i musikbranschen, med många bra exempel och kommentarer från diverse aktörer.

Digital musik är skivbolagens gyllene skor

Det som från början beskrevs som musikbranschens undergång har blivit dess nya kassako. Idag står nedladdad och strömmad musik för nästan 80 procent av branschens intäkter från inspelad musik, men hos många artister pyr missnöjet. Under 2015 avgörs flera rättstvister kring ersättningar från digital försäljning.

Läs resten på: http://www.etc.se/kultur-noje/digital-musik-ar-skivbolagens-gyllene-skor

Av naturliga skäl jämförs TIDAL framförallt med Spotify, som är den världsledande streamingtjänsten. Även när de beskriver utseendet av TIDAL, tycker alla det liknar Spotify. Men vad de alla har missat är att utseendet i princip helt kommer  från WiMP, som ägs av Aspiro som även äger TIDAL. Det är snarare så att Spotify länge strävat efter att likna WiMP och lyckats bra med det, med tanke på alla utlåtanden. Sen är det just Aspiro som JayZ köpt och inte bara TIDAL. Så antagligen försvinner väl WiMP snart, för det är en tjänst som känns väldigt överflödig nu…

Men det är framförallt ljudkvaliteten som är den största skillnaden, många pratar om att det krävs dyra högtalare för att märka sånt. Men jag har lyssnat i bilen (från min iPhone och bluetooth), mina hörlurar hela dagen på jobbet och nu i datorn. Och jag hörde direkt skillnaden, ljudet är mycket luftigare och tydligare. På jobbet har jag väldigt låg volym, så jag hör om någon pratar med mig, och även på den volymen har man detaljer som man annars bara hör på högre volym. Klart imponerande!

Sajten Techradar har fokus på detta i sin recension av tjänsten

Tidal Music review

The first artist owned streaming service that beams CD quality music to your mobile

OUR VERDICT
Tidal is a superb music streaming service, ideal for anyone with a penchant for hi-fidelity audio. For everyone else, it’s worth taking up the one week trial to see if the added quality is worth the extra cash.

Läs hela recensionen här: http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/music/tidal-music-1270607/review

Här följer några länkar där ni kan ta del av mer som skrivits om TIDAL:

It’s a Trap! TIDAL and the common fallacy of music royalties

Spotify-konkurrenten Tidal superlanserad med superstel och supermärklig presskonferens

Lefsetz Letter

Jay Z’s Streaming Service Tidal ‘Not For All’

Bilden för dagen är på Ian Person, från ett av TSOOLs många spelningar på Slussens Pensionat på Orust. Ger en hint om hur intim en spelning kan bli på Panget och hur tålamodskrävande det kan vara ibland som artist…

Ian Person på Panget

hare göttans…/Mvh Hasse

Sharing is Caring... Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblr
Det här inlägget postades i #Blogg100, Crowfunding, Ian Person, Record Union, Skägg, Slussens Pensionat, Spotify, The Soundtrack of Our Lives, TIDAL, Union Carbide Productions och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.